Hormatilah kehadiran Obama

Percayalah
dengan sesungguhnya, Nabi telah mencoretkan gambaran hubungan
diplomatik – dengan negara kota dan negara bangsa – yang sangat indah di
atas kanvas sejarah manusia. Keadilan, kemuliaan dan janji dikota
adalah dasar kepada hubungan yang Rasulullah SAW jalinkan, hatta
termasuk negara-negara kufar yang menjadi musuh Baginda.
Antara kebijaksanaan Nabi yang mendapat bimbingan langsung daripada
Tuhan yang mencipta Adam as dengan tangan kanan-Nya adalah persetujuan
negara kota Madinah menandatangani Perjanjian Hudaibiyah pada bulan
Zulkaedah tahun 6 Hijrah.
Duta negara kafir Makkah – Suhail bin Amr – datang berjumpa Nabi di
sebuah kawasan bernama Hudaibiyah bagi menandatangani sebuah perjanjian
yang akhirnya dinamakan sempena tempat tersebut. Mulanya ada beberapa
sahabat melihat perjanjian tersebut sebagai merugikan Muslimin dan berat
sebelah.
Tetapi kesan positif daripada perjanjian ini hanya tampak dalam
jangka waktu panjang, yang hujungnya menyebabkan berlaku peristiwa
‘Fathul Makkah’ iaitu negara kota Makkah dikuasai oleh Rasulullah SAW
tanpa ada darah terpercik; yang akhirnya umat manusia masuk Islam secara
berbondong-bondong.
Pewujudan jawatan safarah
Selepas Nabi menurunkan tandatangannya dalam Perjanjian Hudaibiyah
inilah maka negara kota Madinah mula menghantar duta-duta atau diplomat.
Jawatan ini diistilahkan sebagai safarah. Dahulu dalam sistem Mala’
(mirip demokrasi Athens) yang diamalkan oleh Kota Makkah, para safarah
selalu dilantik daripada Bani ‘Ady dan yang terkenal sebagai duta adalah
Umar Al Khattab.
Sementara zaman sebelum kelahiran Baginda, Abdul Mutallib merupakan
tokoh Quraisy yang sering diangkat menjadi duta, termasuk diutus
berunding dengan Abrahah.
Antara senarai duta ialah Dihya bin Khalifah Al Kalbi diutus
menghadap Heraklius di Rom sementara Abdullah bin Huzafah Al Sahimi
diarah untuk menghadap Maharaja Khosrau II di Parsi. Hatib bin Abi
Batla’ah dikirim ke Mesir untuk menghadap Mukaukis sementara Amr bin
Umayyah Ad Dhamri dihantar untuk menghadap Musailamah bin Habib di
Yamamah.
Jaminan imuniti
Bersamaan dengan pewujudan jawatan safarah ini, Nabi juga menetapkan
aturan dan hukum yang bersangkutan. Paling penting hak seorang duta
adalah jaminan keamanan atau disebut sebagai imuniti. Sumber-sumber
banyak menunjukkan, duta-duta kerajaan Makkah dan kerajaan Bani Hanifah
yang dipimpin Musailamah mendapat jaminan keamanan dan penghormatan.
Direkodkan dalam Sunan Ad Daarimi, dua duta yang dikirim Musailamah
Al Kazzab datang ke Madinah untuk berunding. Delegasi tersebut dengan
lantang berkata kepada Nabi: “Kami bersaksi bahawa Musailamah adalah
utusan ALLAH” maka Rasulullah SAW bersabda “Sekiranya para duta boleh
dibunuh pasti aku akan membunuh kalian berdua” (Sunan Ad Daarimi).
Melalui kisah ini juga para ulama Ahlul Sunnah menyimpulkan, duta-duta
dan seluruh deligasi dari sesebuah negara yang memasuki negara Islam
dalam rangka berunding atau lawatan kerja akan diberi jaminan keamanan.
Natijahnya adalah hak imuniti ini dinikmati oleh semua utusan secara
mutlak tanpa melihat apakah mereka ini dari negara musuh atau sekutu.
Inilah yang diungkapkan oleh Ibnu Qayim setelah beliau berdalil dengan
ucapan Nabi: “Aku tidak menangkap utusan”. (Zaadul Ma’ad oleh Ibnu
Qayyim)
Ketika Perjanjian Hudaibiyah dicabuli oleh Negara Kota Makkah, mereka
menghantar Abu Sufyan sebagai wakil untuk berunding dan memeterai
perjanjian baharu. Sementara itu di Madinah pula, Rasulullah SAW
bersabda kepada rakyatnya: “Sepertinya kalian akan melihat Abu Sufyan.
Dia datang untuk memperbaharui perjanjian dan menambah waktunya” (rujuk
Zaadul Ma’ad)
Hak duta
Sampai sahaja Abu Sufyan di Kota Madinah, maka dia bergegas menuju ke
rumah anaknya Ummu Habibah, salah seorang Ummul Mukminin. Melihat
Rasulullah SAW tiada di situ maka dia mencari Rasulullah SAW sehingga
ketemu, namun ternyata Rasulullah SAW enggan untuk perbaharui perjanjian
yang telah dimungkiri oleh Kerajaan Kita Makkah.
Tidak berputus asa kerana Abu Sufyan tahu tentera Makkah tidak akan
mampu melawan kekuatan tentera Madinah, maka dia menemui Abu Bakar, Umar
dan Ali dengan harapan mereka mampu memujuk Muhammad SAW. Tetapi tidak
ada seorang sahabat pun yang menuruti permintaan Abu Sufyan. Cuma Ali
mencadangkan kepada Abu Sufyan supaya menuju ke Masjid Nabawi lalu
mengisytiharkan perlindungan kepada penduduk Makkah. Hasilnya Nabi
memberi jaminan keamanan kepada penduduk Makkah yang berlindung di dalam
rumah Abu Sufyan.
Daripada paparan di atas, kita boleh perhatikan bahawa ketika duta
kerajaan kafir harbi yang terang-terang memusuhi Islam datang menghadap
Nabi, mereka diperlakukan dengan baik dan penuh hormat. Renunglah
bagaimana duta Musailamah dan duta Makkah seperti Suhail bin Amr dan Abu
Sufyan datang bertemu Rasulullah SAW, para sahabat tidak memaki hamun
dan merendahkan maruah mereka. Jauh sekali para sahabat berkumpul lalu
berteriak sebagai seorang demonstran jalanan!
Lebih jelas lagi kisah Abu Sufyan yang dipaparkan; dia diterima masuk
ke dalam rumah Rasulullah SAW oleh Ummul Mukminin. Dia diberi saranan
oleh Ali bin Abi Talib, sehingga dia berbicara di masjid Nabi tanpa
dihina oleh para sahabat.
Imam Ibnu Majah menyatakan, Nabi sangat menghormati para delegasi
sehingga berkata: “Ketika datang seseorang yang dihormati dari suatu
kaum kepada kalian maka muliakanlah dia”. Dalam hal menghormati mereka
juga termasuk menghormati agama mereka dengan membenarkan para utusan
menjalankan ibadah sepertimana kisah duta Kristian dari Najran yang
beribadah di Masjid Nabi (rujuk Ibnu Saad dalam Tabaqat).
Nabi juga menunjukkan sikap yang begitu agung ketika menerima
kunjungan para duta. Baginda akan mengenakan pakaian yang indah dan
kemas sepertimana dikatakan Imam Al Bukhari, sampaikan ada sahabat yang
menghadiahkan baju cantik agar Rasulullah SAW mengenakan ketika sambut
delegasi negara luar.
Kunjungan Obama dan sikap Muslimin
Begitulah aturan yang ditetapkan oleh syariat Islam dan telah
dipraktiskan oleh Rasulullah SAW serta para sahabat. Lalu ketika kita
mendengar Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama ingin mengunjungi
negara kita maka apakah dalil yang membolehkan kita untuk mencaci maki
serta berdemonstrasi terhadapnya?
Nyata dalil disandarkan hanya akal dan perasaan, tidak ada hadis dan
atsar. Kalau adapun pasti bersifat umum sementara kisah dibentangkan di
atas bersifat khusus; sehingga dalam kaedah fiqh menyebut dalil khusus
perlu ditetapkan.
Lalu akhirnya perbuatan Nabi SAW bukan lagi menjadi pedoman kepada
kaum Muslimin hari ini. Begitu juga pemahaman para sahabat terhadap
agama Islam tidak lagi menjadi pemahaman yang diikuti walhal Rasulullah
SAW bersabda tentang golongan yang selamat lagi lurus di atas Islam
adalah golongan yang menjadikan “apa yang aku (Rasulullah SAW) dan para
sahabat meniti di atasnya” (At Tirmizi)
Penghormatan inilah yang akhirnya menyebabkan seorang utusan negara
kafir Makkah bernama Abu Rafi’ mengucapkan syahadah ketika melihat
keunggulan dan kemuliaan umat Islam di Madinah (rujuk Sunan Abu Dawud).
Justeru jika benar kita mencintai Nabi dan inginkan Islam dihormati maka
ikutilah petunjuk Nabi dalam menghormati para duta dan delegasi mereka
walaupun ia kafir.
*Penulis ialah Pengkaji Perbandingan Agama, Mazhab, Falsafah dan Tamadun